Thursday, May 19, 2011

Dunia..dunia..next will be ur country!

Salam semua..

Lame xupdate blog, lepas je kes blogger dok upgrate tu..tapi ari ni nak cite pasal 'sumpah'..bukan pe sejak akhir2 ni aku tengok, perkataan sumpah2 atas nama Allah ni dah macam di jadikan bahan permainan plak..sesikit sumpah..sesikit sumpah..pasal kes liwat ekhem2 tu plak..si penuduh siap buat sumpah laknat..dan ape yg aku dapat dr info bahawa "sumpah laknat dengan nama Allah hanya wujud untuk urusan suami isteri, iaitu apabila suami menuduh isteri mereka berzina"..

walaupon begitu, jika yg didakwa tidak mahu mengangkat sumpah laknat, yg didakwa tidak la boleh hanya duduk diam dan tidak memberikan sebarang hujah balas. di petik dari (Al-Mabsut, Al-Sarakhsi)

Jadi, dalam perkembangan mana-mana kes liwat, pelaku tidak wajib membalas dengan bersumpah kerana sumpah laknat itu tidak sah. Sesiapa yang menyebarkan tuduhan zina itu akan tertanggung ke atasnya hukuman ‘qazaf’, yang walaupun tidak dilaksana di dunia, bakal menyusahkan di akhirat.

Justeru, dalam beberapa kes yang berlaku di negara kita, secara peribadi, pelaku yang dituduh itu hanya perlu bersumpah biasa dengan nama Allah SWT, sekali gus menafikan pembabitan mereka dalam tuduhan dibuat.
Ini kerana, membiarkan tuduhan itu menjadi tanda tanya akan mengundang mudarat lebih besar, sama juga seperti membalas sumpah itu yang juga bakal memberi kesan yang juga sangat besar.

sebelum ni kecoh pasal kes liwat..skang ni kecoh pasal nak jadikan agama kritian sebagai agama rasmi.. aku takut negara kite yg aman damai ni..sedikit2 jadi huru hara mcm negara luar.. bayangkan la kalau dah rusuh sane sini...berebut makanan..kesian kanak2 yg kurus kering mcm xmkn..tembak sane sini..mati katak sane sini..xboleh keluar..kalau lah sikap mentality rakyat negara kita xberubah..mungkin kita adalah waris yg seterusnya seperti di bawah, sila la hayati kawan2














Rase TAKUT..SERAM.. n menitik air mate ni kalau tgk keadaan negara2 luar.. ;(
 

5 comments:

Mohd Yusuf said...

kita kurg ambil tahu hal yg berkaitan fakta tapi lebih ambil tahu pasal cakap2 orang je....

CutieIntan said...

takutkan...kita suka abaikan perkara-perkara yang kecik tapi perkara kecik tu boleh buat benda jadi besar...hurmmm...

Aisha Zakhad said...

Yusof : bile asyik ambik tau hal yg xberdasarkan fakta, kompom2 apa yg diceritakan tu xbetul kan..lepas tu sebuk jaja sana sini..

Aisha Zakhad said...

cutie : aahkan..takut sgt..betul2..dr hal kecik2 mcm ni la esok2 kite bermusuhan

MK said...

stuju ngan cik/pn aisha...tk negara kita ni in the long run akan jadi mcm india/indonesia..yg kaya makin kaya..yg miskin makin miskin..ekonomi dikuasai golongan tertentu jer..golongan pertengahan semakin kurang..yg tinggal golongan kaya dan miskin..aduhai..