Friday, April 15, 2011

Apabila Cinta Lama Datang Kembali..macam mana nak handle tu?

Salam semua..

Pagi ni memang xberapa nak menyehatkan..selesema n sakit kepala dr semlm..Hmmm...korang penah x alami perkara mcm ni? Bila cinta lama datang kembali?? actually aku dapat topik ni bile aku dgr semanis kurma semlam dekat TV9, mcm menarik kan..  yang aku peliknya nape bende ni selalunye jadi lepas seseorang tu dh kawin atau lebih sinonim sudah berpunye..n slalunye perempuan yang susah nk handle bende ni..lelaki pon same kot..yela lg² bile dh naik bosan tgk muke bini/tunang..tetibe datang lak awek lame..memang mencabar iman btol la..nak plak dulu putus bukan sebab bosan ke..marah ke..tapi sebb ada sesuatu halangan..contohnye jauh ke..atau famili xsuke ke..mesti perasaan cinta n sayg tu kuat lg kan..bende² ni bile dah xleh handle ada yg sampai kes bunuh²..

Banyak sebab kekadang yang membuatkan isteri/suami/tunang curang..biase la bila emosi dah terganggu kan..masalah kementalan pon dtg la..pape pon pendek kate 'Iman' kene kuat la.. Sebenarnya xde manusia yang sempurna pun kat muke bumi ni..kalau kite asyik nk compare² pasangan kite skarang dgn org lain mmg xde kesudahanye..sbb nanti dapat org lain..ade masalah lain plak..cam tu la..mmg idup kite ni penuh ngan dugaan n cabaran kan..xhenti² selagi mate belum tertutup.. 

Banyak kes yang aku tgk skang ni..bile suami curang si isteri pon sebuk nk bls dendam kan..
Aku ada terbaca pasal soal jawab - JAKIM.. cube tgk contoh soalan yang aku dapat ni n ape jawapannye :

Terdapat kes seorang isteri curang bersama beberapa teman lelaki selepas mendapati suaminya telah meniduri beberapa orang wanita. Setelah suaminya mendapat tahu, isterinya dipukul teruk dengan getah paip sehingga melecur satu badan.

Maksud curang

Sebenarnya, bagi suami yang sekadar berkawan atau bercinta, mereka belum boleh dikatakan curang. Sebab apa? Sebab ada keharusan berpoligami yang mereka mempunyai 4 kuota itulah... Namun, suami boleh dicop curang APABILA dia mula mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami dan bapa, akibat terleka kemaruk bercinta. Pada masa itu, dia bukan sahaja curang kepada isteri dan anak-anak, dia juga dicop curang kepada tuhannya (kerana mengabaikan amanah Allah SWT).

Berbeza pula dengan isteri, syarak mengharamkan isteri menyimpan rasa suka apatah lagi rasa cinta kepada lelaki selain suami. Jika isteri bercinta dengan lelaki lain, mereka boleh dikategorikan sebagai curang. Tanpa mengira apa pun alasannya termasuk kegagalan suami menunaikan tanggungjawab. Sekiranya suami gagal melaksanakan tanggungjawab hingga isteri beralih kasih, isteri perlu keluar dari perkahwinan dan bukannya bertindak curang terhadap suami. Islam telah menentukan isteri perlu menghormati suami walau dalam apa juga keadaan.Cari jalan penyelesaian untuk menyelamatkan rumahtangga

 So sebelum melakukan pape perkara pikir² la dulu kan..kan.. ;)


Sebenarnye kesimpulannya..lebih baik la kite memperbaiki hubungan yang ada ni..ape masalahnya..berbincang..cube berubah dan lain² yg sewaktu dengannye, bukan ape..same je..bile skang ni ade masalah..putus then cr org lain..ade masalah lg..putus n cari org lain lg..sampai bile? huhuhu..pusing² ctu je la ahirnya.. lebih baik jgn buang masa setelah sekian lame kite cuba untuk memahami si dia tp akhirnye xsepahaman..mari la kite same² memperbaiki kesilapan diri kite..manusia xpnh lari dari buat kesilapan.kan.. ;)

3 comments:

Anonymous said...

apabila..."isteri beralih kasih, isteri perlu keluar dari perkahwinan dan bukannya bertindak curang terhadap suami."
???huhuhu

Aisha Zakhad said...

erm..maybe care terbaik maksud keluar dr perkahwinan tu adalah mintak dilepaskan kot yg dimaksudkan Jakim.. maybe.. huhuhu

Jo Qusary said...

Cinta lama tak sepatutnya direcycle balik... patutnya dibuang saja kat tempat pelupusan sampah...