Friday, April 15, 2011

Tidur kurang penyebab berat badan naik!

Salam korang semua..


"Wanita yang susah memejamkan mata di malam hari, memiliki resiko jadi bertambah gemuk bahkan hingga obesitas, demikian menurut sebuah penelitian yang dilakukan di Cleveland."


Ha tgk tu ape aku dapat...

Teringat hubby aku tanye.."awk ni letih²..penat²..tp badannye xsurut² pun.."..  dia xkesah pon aku cm mane cume dia ingat degn keje² n keletihan yg aku alami ni blh buat badan aku surut atau kering kontang..pendek kate cekeding la..then aku pon gatai la tgn konon nak tgk ape effect tdo kurang ni..tu ha tgk..uper²nye meningkatkan berat badan lagi ade la..sbb kadar metabolisma dalam badan kite lemah katenye..

"Kajian yang dilakukan pada wanita separuh baya, yang hanya tidur selama 5 jam atau kurang tiap malamnya, 35% dinyatakan lebih mudah naik berat badan (sekitar 15 kg) dan 15% berubah jadi obesiti selang waktu 16 tahun, dibanding dengan wanita yang tidur 7 jam tiap malam. Peningkat kenaikan berat badan sebesar ini - 15 kg - dinyatakan lebih rawan terkena diabetes atau sakit jantung, demikian ungkap Dr, Sanjay Patel dari Case Western Reserve University. "

 
ooohh..kalau cm ni tugas² ibu sebelah malam kite bg dekat ayah dia la..lelaki kan aktif.. huhuhuhu... Moh la tdo moh...

No comments: