Thursday, April 7, 2011

Pemakanan Bayi seawal usia??



Salam semua..sebenarnya aku still new lagi dalam bloger2 ni..ni 1st post aku..erm..sebb dh xtau nak kongsi ape kan..so aku tetibe teringat anak aku si Tareef Riezqy tu ha..skang ni semakin lasak..ari ni aku nak kongsi dengan korang semua tentang pemakanan bayi di seawal usia berapa kah yang bersesuain???

Untuk pengetahuan semua..usia anak aku 4bulan lebih doktor dah sarankan aku bg dia makanan tambahan..sbb katenye susu dah xdapat nak tampung tumbesaran dia..tapi aku terpikir awalnye? boleh ke? xmudarat ke? ( ni saranan doc pakar kanak²) bile aku buat research ternyata mmg keperluan makanan bayi tu mengikut jenis tubuh badan bayi itu sendiri jugak..korang boleh nampak yang anak korang dah bersedia untuk makan apabila ada tanda-tanda seperti di bawah :-


1. Memerhati kepada makanan dipersekitarannya

2. Meletakkan jari di dalam mulut mereka

3. Membuka mulut (nganga) apabila cuba diberi makan

4. Kebolehan menggerakkan lidah atas dan bawah

5. Mencuba untuk mencapai sudu atau makanan

Nantikan resepi² yang akan aku kongsikan ngan korang semua..

No comments: